Partner serwisu
24 lutego 2015

Na naszych oczach powstaje nowa, duża kategoria

Kategoria: Artykuły z czasopisma

Nie tylko dla nas, ale dla całego rynku alkoholi w Polsce rok 2014 był rokiem narodzin rynku cydru, nowej kategorii. Nas szczególnie cieszy, że to właśnie Cydr Lubelski z ponad 50-procentowym udziałem jest współtwórcą tego trendu. Jestem pewien, że na naszych oczach powstaje nowa, duża kategoria.

Na naszych oczach powstaje nowa, duża kategoria

Wiąże się to bezpośrednio ze strategicznym dla spółki momentem, w którym podjęliśmy decyzję o bardzo wczesnym i nie pozbawionym ryzyka przestawieniu całej firmy na jedną, cydrową kampanię. Na kilka miesięcy AMBRA zamieniła się w Cydr Lubelski. Dziś już wiemy, że ta kampania nie kończy się, bo rynek cydru dopiero rozpoczyna swoją ekspansję, dlatego jak żołnierze Napoleona wrócimy z tej kampanii do domu, pewnie dopiero za kilka lat.

 

Bezkompromisowa strategia jakości

W oczywisty sposób również inwestycje roku 2014 skoncentrowane były wokół cydru. Nie tak bardzo nawet w odniesieniu do produkcji, co raczej w rozbudowę organizacji sprzedaży oraz sprzedażowo-promocyjną aktywację marki na rynku. Najważniejszą inwestycją i jednocześnie kluczową decyzją była bezkompromisowa strategia jakości produktu. Produkcja Cydru Lubelskiego ze świeżo tłoczonych soków na skalę milionów litrów rocznie jest nie lada wyzwaniem. Bardzo cieszy mnie to, że można odnosić sukcesy na komercyjnym rynku, stawiając na naturalność produktu. Cieszę się dla nas i dla naszych konsumentów.

 

Negatywny wpływ podwyżki akcyzy

Jeśli chodzi o pozostałe kategorie, to w 2014 r. rynek wódki stał pod znakiem negatywnego wpływu podwyżki akcyzy i presji spadającego wolumenu sprzedaży. Dla AMBRA był to kolejny rok pod znakiem wódki J.A. Baczewski – powracającej sławy polskiej wódki, lidera segmentu super premium. Jesteśmy przekonani, że za kilka lat J.A. Baczewski będzie królował na polskich stołach, jak przed wojną. Brandy: trzecia co do wielkości po wódce i whisky kategoria mocnych alkoholi od kilku lat notuje znikomy wzrost. Po zakupie marek Pliska i Słoneczny Brzeg, od trzech lat działamy na tym rynku. Odświeżenie wizerunku marek, odbudowa dystrybucji i przewagi jakościowe produktów pozwoliły nam w roku 2014 zrównać się z liderami rynku.

 

 

Wzrosła sprzedaż win premium

Wina stołowe to od 20 lat nieustannie rosnący rynek wciąż z ogromnym potencjałem wzrostu. Po słabym pierwszym półroczu, dobry początek jesieni obiecuje ponownie ponad 5-procentowy wzrost rynku. Na rosnącym rynku doskonale spisały się nasze marki będące liderami w swoich segmentach: Fresco, El Sol, Sutter Home. Warto też zauważyć, że w tym roku jednym z najbardziej wyraźnych trendów jest powrót do gry sklepów małoformatowych, idący w parze z dużym trendem robienia zakupów blisko domu. W odniesieniu zaś do produktów, pozytywną tendencją był wzrost sprzedaży win premium (powyżej 20 zł), których sprzedaż w wielu formatach sklepów spożywczych osiąga 50% sprzedaży wina.

 

Mamy jeszcze wiele do nadrobienia

Natomiast wina musujące od kilku lat znajdują się w stagnacji. Rynkowi wyraźnie brakowało impulsów i pomysłów na aktywacje konsumentów, co jeszcze mocniej rozwarstwiało kategorię pomiędzy produktami pierwszej ceny i rosnącym segmentem premium. Tutaj jako lider sami mamy wiele do nadrobienia. Dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie zmian i nasze marki – CIN&CIN i MichelAngelo dostępne są już w nowych, bardziej wartościowych opakowaniach, a nowość CIN&CIN Prosecco powinna przyciągnąć do kategorii konsumentów zorientowanych na jakość. Z pewnością moda na Prosecco jest szansą na rozwój całego rynku win musujących.

 

Materiał został opublikowany w numerze 1/2015 magazynu "Agro Przemysł"

Fot. AMBRA S.A.

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ